”Välkommen ombord” – NiL besöker Lunds nya spårvagn

”Välkommen ombord” – NiL besöker Lunds nya spårvagn

Utanför den nybyggda spårvägsdepån i Brunnshög står tre entusiastiska personer i gula västar. Det är kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg (L), regionrådet Carina Zachau (M), och spårvägens projektledare Håkan Henmyr. Framför dem i den gassande solen står Sfinxen, en av Lunds nya spårvagnar.

”Vagnar av samma sort som Sfinxen rullar idag i både Amsterdam och Budapest!” säger Henmyr, men tillägger att Lunds spårvagnar kommer ha ett annat värmesystem, mer anpassat för det svenska klimatet.

Vagnen som vi snart ska få gå ombord på är tillverkad av spanska CAF, som var enda företag att lämna anbud när spårvagnstillverkningen skulle upphandlas. Henmyr är dock mycket nöjd med tillverkaren, som enligt honom ska vara i framkant när det kommer till bland annat elektromagnetiska fält.

Håkan Henmyr ombord på Sfinxen.

Är det en vidare lyckad upphandling när bara en aktör lämnar anbud?

”Nja, vi var alltid medvetna om att en beställning på enbart sju spårvagnar kanske är stort för Lund, men inte vidare stort i spårvagnsvärlden” svarar Henmyr och jämför med att situationen är en annan när storstäder som Oslo beställer in ”femton gånger så många vagnar”. Han framhärdar också att Skånetrafiken haft god koll på CAF, och att leverantören åtnjuter stort förtroende.

Samtidigt har spårvagnar från CAF i Stockholm haft stora brister. Detta är dock inget Håkan Henmyr är orolig för. ”Jag är helt lugn, vi inspekterar dem när de kommer hit och kommer köra flera testrundor”. Eventuella brister skulle också kunna repareras på plats i Lund, givet att de inte skulle vara alltför omfattande.

Sfinxen. I spårvägsdepån bakom skymtar även spårvagnen Åsa-Hanna.

Det är på måndag den 17 augusti som spårvagnarna ska börja testköra genom Lund, något som kommer fortsätta kontinuerligt under hösten. Philip Sandberg påminner om att detta ställer nya krav på lundaborna: ”Precis som vi har hållit avstånd nu i coronatider, behöver vi också hålla avstånd till spårvagnarna. Titta er gärna om en extra gång när ni går på stan”.

LÄS ÄVEN: Optimism och obscena kostnader – snart är spårvagnarna här

Spårvägen ska invigas den 12 december, en tidsplan Carina Zachau från Region Skåne är ”ganska säker på att vi ska hålla”. Zachau uttrycker också en förhoppning om att det omdebatterade trafikslaget ska vinna större acceptans hos lundaborna när spårvagnar väl rullar genom staden.

Carina Zachau (M) och Philip Sandberg (L).

När mediauppbådet sedan ska få gå ombord på Sfinxen utbryter visst tumult. Dörrarna vill först inte hålla sig öppna, och trängsel uppstår när flera fotografer försöker gå på samtidigt. Väl ombord på den fabriksnya spårvagnen är det dock luftigt. Vagnens golv är jämna rakt igenom, och ska vara i linje med marknivå vid påstigning. Detta för att förenkla för rullstolsburna, men också för den som vill ta med en elscooter ombord.

Här ska ca 180 personer kunna få plats, en kapacitet motsvarande ungefär fyra stadsbussar. I rusningstrafik ska det gå en spårvagn ungefär var sjunde minut från Clemenstorget upp mot Brunnshög och ESS.

Utsikt från förarsätet.

Även för Philip Sandberg var det första gången ombord på en av de nya spårvagnarna. Han är nöjd med resultatet, och ser fram emot det nya inslaget i stadsmiljön.

När ett plötsligt plingande hörs från Sfinxen, går entusiasmen bland de ansvariga att skära med kniv.

Theo Vareman, NiL

Bilder: Filip Ramdén