Även om de yngre generationerna ser tvivelaktiga kostråd på sociala medier dagligen, kan de fortfarande inte tro hur babyboomers häftigt följde modefluga dieter som inte var meningsfulla. En av de största huvudskraparna för yngre generationer är hur grapefruktdieten förblev populär under decennierna, även om det fanns få vetenskapliga bevis för att stödja dess påståenden. Modedieten steg först till framträdande plats på 1930-talet på grund av tron att grapefrukt hade ett fettförbrännande enzym som skulle göra viktminskning till en vind.
Med tiden började folk tro att kosten skulle hjälpa dem att gå ner upp till 10 pund på 10 till 12 dagar. Dieters uppmuntrades att äta så lite som 800 kalorier om dagen och undvika kolhydrater och sockerrik mat. Istället blev de tillsagda att fylla sina tallrikar med proteinrik, fettrik och högkolesterolmat. Deras måltider skulle anses vara ofullständiga utan hälften av en grapefrukt.
Sandra Zhang, RDN, LDN, chattade med Parade, bekände att dieten höll sig kvar så länge eftersom den erbjöd människor en till synes okomplicerad inställning till viktminskning som inte ökade deras maträkningar. Jessica Cording, RD, noterade också att dieten ytterligare cementerade boomer-erans tron att extrema åtgärder leder till extrema resultat eftersom viktminskningen i vatten som den medförde tillfälligt fick vågen att röra sig. Men i slutändan var dieten inte tillräckligt hållbar för att stå emot tidens tand. Enligt Cording misslyckades kosten med att få resonans hos yngre generationer eftersom forskning nästan skingrade tanken att grapefrukt verkligen innehåller ett fettförbrännande enzym.
Det finns flera anledningar till att yngre generationer inte har någon lust att prova grapefruktdieten
En studie från 2006 i Journal of Medicinal Food fann att personer med fetma som konsumerade grapefrukt före sina måltider gick ner mer i vikt under 12 veckor än de som inte inkluderade frukten i sin kost. Men som vi vet är det inte på grund av ett fettförbrännande enzym. Snarare, enligt Kathleen Zelman, MPH, RD, kan grapefruktens höga vatteninnehåll öka mättnaden och göra det lättare att hålla sig i ett kaloriunderskott (via WebMD). Men hon varnade för att det inte var den magiska fettförbrännaren som modedieten ansåg att den var.
Eftersom boomers sannolikt inte var medvetna om dessa fakta, fortsatte de att följa modedieten, och trodde att de upplevde en överraskande fördel med att äta grapefrukt. Samtidigt har de mer internetkunniga generationerna under sig denna information till hands. Dessutom är de yngre generationerna tydligen medvetna om att forskning har visat att modedieter är mycket värre för vår hälsa än vad de flesta inser.
Gen Z mattrender har visat att yngre människor föredrar en balanserad inställning till näring snarare än att cykla genom modefluga dieter (per GWI). Medan de äldre generationerna kan ha prioriterat dietvänliga alternativ på sina mataffärer, är Gen Zers mer benägna att hålla protein i framkanten av sin matinköp. Dessutom indikerar data från 2022 och 2024 att den yngre generationen i Europa i första hand gjorde matval med sina träningsmål i åtanke snarare än viktminskning. I slutändan är det inte förvånande att grapefruktdieten så småningom ansågs vara en av de många modedieter från 70-talet som inte skulle flyga idag.

