Din tandläkare kommer att uppskatta att höra att du borstar två gånger dagligen med en fluortandkräm, i enlighet med allmänt accepterade tandrengöringsrekommendationer. Men du kanske vill dubbelkolla att din tandkräm inte är en del av en återkallelsesats. Tandkräm, som alla konsumentprodukter, kan flaggas av Food and Drug Administration (FDA) för problem. Massor av hygienartiklar har tagits bort från distributionen eftersom FDA ansåg att de utgjorde någon typ av risk.
FDA kommer dock inte alltid ihåg produkter. År 2024 sa en FDA-varning till moderbolaget, Colgate-Palmolive, och Tom’s of Maine, Inc., att ”betydande överträdelser” av Current Good Manufacturing Practice (CGMP) resulterade i ”mikrobiella incidenter i vatten och i OTC-produkter (över disk). Colgate-Palmolive utfärdade ett uttalande att de ”samarbetade med FDA” och att företaget förblir övertygat om ”säkerheten och kvaliteten” på deras tandkräm (via ABC News). Ingen av de namngivna produkterna togs bort från marknaden.
Vad kan då få ett tandkrämsmärke till legitima återkallningsproblem? Många faktorer kan vara inblandade, vilket framgår av några nyligen återkallade. Återkallelsen av deodorant från FDA 2025 berodde till exempel på ospecificerade tillverkningsprocedurer som inte överensstämde med CGMP. Samtidigt berodde återkallelsen 2023 av vardagsmat på en möjlig listeriakontamination. Nedan finns andra nya exempel.
En frivillig återkallelse av en detaljhandelskedja 2022
En frivillig återkallelse är en åtgärd som vidtas av ett företag för att skydda allmänhetens säkerhet genom att ta bort en produkt från cirkulationen innan FDA måste vidta rättsliga åtgärder. År 2022 återkallade Family Dollar-butikskedjan frivilligt en del av den Colgate Optic White-tandkräm som säljs över hela landet.
Den frivilliga återkallelsen från FDA berodde inte på kvaliteten på tandkrämen eller ett fel i någon batch. Istället berodde det på hur det hade förvarats. Enligt återkallelsemeddelandet fann Family Dollar att tandkrämen inte hade förvarats under lämpliga temperaturförhållanden. Återkallelsen sträckte sig dock längre än till tandkräm och inkluderade en omfattande, flersidig lista med föremål som munvatten, antacida och smärtlindrande produkter för artrit. Family Dollar-butiker över hela landet påverkades av återkallelsen, inklusive de i många västra och sydvästra stater. Företaget klargjorde dock att det inte hade fått några klagomål från konsumenter.
Även om denna återkallelse var för några år sedan, kanske du fortfarande vill kontrollera eventuella tandkrämssatser som kan ha hängt runt ditt hus ett tag. Tandkräm har en hållbarhet på cirka två år, vilket innebär att en tub du köpte för ett tag sedan kanske inte är tekniskt utgången men förtjänar att kastas snarare än att klämmas.
En återkallelse av klass II 2025 av över 4,5 miljoner lådor med tandkräm
När det gäller ren volym tog en återkallelse 2025 mer än 4,5 miljoner enskilda behållare med tandkräm ur cirkulation. Den massiva återkallelsen påverkade flera tandkrämsformler som distribuerades i stora partier av både Pharmadel från Delaware och Bob Barker Co. från North Carolina. Den egentliga tillverkaren av tandkrämen var ett företag från Indien.
Även om många tandkrämssatser påverkades, fokuserade de alla på specifika produktstorleksvariationer: Cinnafresh Anticavity Gel, Maximum Security Anticavity Gel och Nature Mint Anticavity Fluoride Toothpaste. Ändå är det oklart exakt varför tandkrämen framhävdes som en klass II-återkallelse, den näst allvarligaste återkallelsen som är reserverad för produkter som kan orsaka tillfälliga eller reversibla problem för individer. Den enda ledtråden till den möjliga orsaken bakom återkallelsen är en kolumn som citerar CGMP-avvikelser, som kan inkludera produktfel, förväxlingar och kontaminering.
En återkallelse 2025 på grund av felmärkning
År 2025 utfärdade FDA en klass III-återkallelse för över 46 000 lådor med Sensodynes Pronamel Active Shield-tandkräm för känsliga tänder. Problemet var inte kvaliteten på den faktiska tandkrämen; det var det faktum att ”Fresh Mint” 3,4-ounce-rör var felmärkta som ”Cool Mint/Whitening.” (Lådorna identifierade korrekt tandkrämssmaken.)
Ett återkallande av klass III är det lägsta när det gäller säkerhetsrisker; produkter under en klass III-återkallelse orsakar inte nödvändigtvis skada. När det gäller tandkrämen Sensodyne blev konsumenterna vilseledda, vilket utlöste FDA-svaret. Efter att återkallelsen offentliggjordes erkände företaget sitt fel och tillade att det ”implementerade korrigerande och förebyggande åtgärder för att säkerställa att (felet) inte upprepas” (via Newsweek).
Om du hittar den återkallade Sensodyne-produkten i ditt hem (den såldes på Target, Walmart och Kroger, bland andra populära butiker), kan du kontakta företaget för återbetalning. Däremot har företaget sagt att själva tandkrämen är bra att använda. (Här är vad du bör titta efter när du köper tandkräm.)




